Bijdragers

woensdag 10 maart 2010

Jezelf leren kennen, om verder te kunnen.

geschreven door Belinda:


Om verder te kunnen, om verder te ontwikkelen. Om te leren hoe je jezelf moet waarderen, en accepteren. Daarvoor zul je in sommige gevallen ook achterom kijken. Maar het achterom kijken moet wel zijn om dingen af te kunnen sluiten. Het kan zijn dat je door 'oud zeer' juist in deze situatie terecht gekomen bent, dat het op een of andere wijze invloed heeft op hoe jij tegen jezelf aankijkt.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom jij jezelf niet ziet zoals anderen je zien. Waarom je zo'n negatief beeld van jezelf hebt. Het kan zijn dat je vroeger op school gepest bent, mishandeling, verwaarlozing, buitengesloten of afgestoten. Allemaal redenen die jou het gevoel kunnen geven dat je niet waardevol bent. En je hebt jezelf doen geloven dat als je voor 1 of 2 personen niet waardevol bent, je dat voor niemand kunt zijn. Het zorgt dat je je gaat verstoppen, dat je je niet in het middelpunt der belangstelling wilt plaatsen. Je gaat situaties uit de weg die jou het gevoel geven dat je weer pijn gedaan kunt worden.


En of dit nu een slechte relatie geweest is waarin je hebt gezeten (of nog zat), het gezin waarin je bent opgegroeid, je klasgenoten of je collega's, of mensen van wie jij dacht dat het vrienden waren. Een voor een situaties waarin jij je kwetsbaar voelde, en die je zeer gekwetst hebben.

Zo ook bij mij. Ik heb hierover een blog geschreven. Echter ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze niet zal publiceren. Om mezelf te beschermen, om mensen die mij dierbaar zijn te beschermen. Ik ben in mijn blogs altijd heel eerlijk en open geweest, echter was dat puur en alleen over mezelf. Zonder anderen daarin mee te nemen, of te beschrijven.

Het heeft mij geholpen om mijn ervaringen op te schrijven, tijdens het schrijven kwam ik tot nieuwe, goede conclusies. Nu is het niet zo dat ik terug kan gaan, en het op kan lossen. Ik kan de mensen om wie dit gaat er niet meer op aanspreken. Maar al kon je dat wel, het heeft niet zoveel zin. Het gaat er om dat jij leert omgaan met het feit dat het verleden tijd is. Dat die mensen wellicht jou het gevoel hebben gegeven dat je niet waardevol was, maar dat je nu vooruit moet. Dat je nu vrienden hebt die je wel waardevol vinden (daarom zijn het je vrienden!) Dat je een gezin hebt, een partner die jou heel waardevol vind. Dat je kinderen hebt die onvoorwaardelijk van je houden, zeker als jij hen laat zien hoe waardevol ze voor je zijn.. maar meer nog hoe jij hen laat zien hoe waardevol jij jezelf vind! Je kunt je leven niet alleen leven voor anderen, je mag jezelf niet wegcijferen voor anderen. Je moet jezelf goed verzorgen, liefhebben en waarderen, om anderen meer lief te hebben. Het zal hen ook de kans geven jou meer te waarderen en respecteren. En je lief te hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten