Bijdragers

zaterdag 20 februari 2010

Omdat ik het waard ben!

Geschreven door Belinda:

September 2009, mijn 39e verjaardag. Al lijkt het dan niet zo toch was het een mijlpaal. Een mijlpaal omdat ik een beslissing nam! Ik nam me voor om in September 2010 Sexy 40 te worden!

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar daar komt wel wat bij kijken. Ik voelde me namelijk nooit sexy, was niet happy met hoe ik er uitzag, en ondanks dat ik veel geld uitgaf aan kleding was het meer quantiteit dan kwaliteit, en kocht ik vooral kleding waarin ik mezelf kon verhullen, bedekken wat ik lelijk vond aan mezelf en vooral geen kleuren waarmee ik op zou vallen, mijn kledingkast hing vol met zwart, grijs in alle tinten en wit.

Hoe kan een mens zich dan sexy voelen, wat maakt iemand sexy is, en wie bepaald of je sexy bent, dat waren punten die ik uit moest gaan vinden. Aller eerst heb ik mezelf afgevraagd wat ik nou sexy vond. Lingerie! Maar dan niet 1 of 2 setjes, dat zou het hem voor mij niet doen. Nee ik moest radicaal om en vanaf dat moment elke dag een mooi “Matching” setje dragen! Daar was ik het al snel overeens met mezelf :) Dus nog geen week later de Hunkemoller binnen gestapt. En met armen vol setjes de kleedkamer in om er gefrustreerd weer uit te stappen. Zie je wel.. met mijn confectie maat kun je niet sexy zijn! Lingerie merken gaan vaak maar tot C, of met een beetje geluk tot D.. en daar stond ik dan met E ( en in sommige gevallen F) mijn moed zakte verder in mijn schoenen bij elk setje wat ik probeerde, het huilen stond me nader dan het lachen. Alles weer opgepakt en op de toonbank neergelegd zodat de dames het terug konden hangen.. Ik wilde het liefst de winkel uitlopen. Toch hield iets me tegen. Zo zou ik mijn doel niet kunnen halen als ik dat niet eens voor elkaar kon krijgen. Dus ik raapte mijn moed bij elkaar en ging nog een rondje de zaak door. Ik bekeek andere setjes, vond toch wat in E en langzamerhand kon ik toch mijn armen weer volhangen met setjes die ik kon passen. Weer de paskamer in en na een paar keer zuchten en steunen vond ik een 5 tal setjes die me pastten. Opgelucht stond ik weer buiten! Missie 1 geslaagd!


Naar huis en bijna al mijn oude ondergoed weggegooid, alle HEMA & zeeman broekjes en BH's de vuilnisbak in, echt... werkelijk niets paste bij elkaar.. (maar jah het zat zo lekker :S ) Zo dwong ik mezelf echt om elke dag mooie lingerie te dragen. Klinkt leuk maar wat ik al zei, het was nog maar de eerste stap. Want natuurlijk kun je leuke lingerie dragen, als je jezelf nog steeds blijft verhullen in de grijzemuizen kleedjes die je daarvoor ook droeg, dan ben je er nog niet.


Ik heb hulp gehad van mensen om mij heen, zij gaven keer op keer aan wat er nou mooi was aan mij. Dan ging ik voor de spiegel staan en vaak tot tranen aan toe raakte ik gefrustreerd dat ik niet kon zien wat zij zagen. Ik zag wat ik zelf wilde zien. Waarom zou ik leuke kleding kopen als dat waar ik het omheen hing niet dat was wat ik wilde. Waarom zou ik geld uitgeven aan iets wat me niet staat. Leuke kleding is niet geschikt om dingen te verhullen, om dingen te verbergen die ik niet wil zien!

Maanden heb ik zo door gemodderd, mijn vrienden gaven niet op. De gesprekken bleven en keer op keer gaven ze me aan (zonder er moe van te worden, althans dat lieten ze me niet blijken :D ) wat er nou zo positief was.

Ik begon wel wat af te vallen en paste weer in kleding die ik het jaar ervoor ook aangehad had. De rokjes konden weer wat korter, de shirtjes weer iets strakker, Maar nog steeds grijs, zwart.. verbergen, camoufleren en vooral niet opvallen. En daar onder uiteraard nog dagelijks de mooie setjes lingerie, waarbij ik mijn collectie ondertussen behoorlijk had uitgebreid. Maar voelde ik me nou sexy? NEE! Nog steeds niet, ik kon nog steeds niet beschrijven wat sexy nu was. Ik was in December naar de kapper geweest en na ontploffing van mijn fohn had ik een nieuwe gekocht, ietsjes anders dan mijn vorige en kwam tot de ontdekking dat ik hiermee mooie krullen in mijn haar kon krijgen, een mooie glans.. Hmm dat voelde goed. Maar dat hield wel in dat ik in de ochtend toch zeker 10-15 minuten langer bezig was met de fohn nog een keer door mijn haar halen, 's morgens mijn haar wassen lukt niet, dan moet ik echt een uur eerder op om het droog te krijgen. Ik vond het wel veel moeite om wat krullen in mijn haar te flansen. Dus af en toe nam ik de moeite maar af en toe om in de avond mijn haar in model te krijgen en de volgende ochtend nog even 10 minuutjes om de krullen weer in model te krijgen..

Echter, ik voelde mij nog steeds niet sexy, Ik kreeg wat meer opmerkingen van collega's en vrienden als ik de moeite had genomen mijn haar te krullen, Maar ik voelde me niet anders dan anders. Ondertussen was ik gaan werken aan oogcontact. Dat is iets wat voormij altijd heel confronterend is geweest, ik ontwijk oogcontact en kijk ergens anders naar. Ben dat rustig aan gaan veranderen, niet meteen tijdens lange gesprekken, maar in het voorbij gaan. Korte momenten net genoeg om er langzaam aan te wennen. En niet alleen bij mannen ook bij vrouwen. Zorgen dat ik 'contact' had. Een aantal weken geleden besefte ik dat ik mijn benen mooier vond als ik een panty droeg inplaats van een malliot, lekker warm natuurlijk met de sneeuw. Echter kwam ik er achter dat een panty niet zo heel veel kouder was, dus wat meer panties dragen. Hmmm heren die dit lezen.. een panty is een hoop werk.. ik zal even de constructie uitleggen voor jullie visualisatie :D

je stapt met je ene voet in het voetje van de panty.. schuift de panty alvast iets omhoog en begint aan de volgende voet, ondertussen sta je dus op 1 voet en tracht je voet in het andere deel te krijgen.. hmm voor mensen die niet zo lenig zijn (zoals ik) kan dat nog best een hele klus zijn. Maar goed dat is maar 1 x per dag dus dat kan wel.. ok.. Panty omhoog en zorgen dat hij netjes recht zit. Dan heb je hem opgehesen en kom je boven bij het volgende logistieke probleem.. alles moet netjes zitten.. dus slipje omhoog, hempje naar beneden, dan panty eroverheen, daarna nog een extra onderbroek want die malle dingen zakken altijd af! Dan je onderrok naar beneden en dan de rok... pfff En die handelingen dus ook als je naar het toilet bent geweest, om nog maar niet te spreken over de checks die je moet doen voor je het toilet verlaat om jezelf te verzekeren dat er niets “raar” zit :)

Dat moest anders kunnen!

Eens goed overnagedacht en eens naar kousen gaan kijken, van die Stay-ups die met een aantal plakstrips aan je been blijven zitten, dat zou toch een hoop onhandigheid omzeilen... en zei men niet dat die sexy waren? Dus uitgebreid onderzoek gedaan. Op internet ervaringen van andere dames opgezocht en zo tot de conclusie gekomen welk merk ik moest gaan uitproberen. Want valkuilen waren er nog wel. Je wil als vrouw toch niet over straat lopen of een training staan geven terwijl je je linker kous woesj zo naar benee voelt glijden :) Daarnaast hangt er aan zulke kousen toch wel een aardig prijskaartje, dus erg oppassen, voor je het weet zit er een ladder in. Toch leek het me de moeite waard ze eens te proberen. Uitgevonden waar ik het merk wat zo werd aangeprezen kon kopen en er 5 paar van gehaald, 2 paar zwart, 3 paar huidskleurig. Allen met een mooie kanten rand aan de bovenkant.

Thuis meteen uitgeprobeerd. In de slaapkamer, deur dicht zodat poezebeest niet zou doen wat ze altijd doet als ik me omkleed.. me kopjes geven en het lijkt wel of ze probeerd me om te duwen :) (errug handig als je je dus in een panty staat te wurmen.. :S ) Eerst linker kous hmm dat is wel even wennen.. duurde even voor hij netjes zat, toen rechterkous. En toen ook die op z'n plek zat … ZWIEP.. Ladder.. grmbl.. humbug.. ik voelde me zo waardeloos. Zie je dat ik die dingen niet waard ben!!! En ik was nog wel zo voorzichtig geweest... Toch de volgende ochtend ze naar het werk aangetrokken. Het voordeel van 1 kous met een ladder is dat de ander nog als reserve kan dienen voor het volgende paar.. die ging dan ook mee in mijn tas, als backup mocht het nog een keer gebeuren. Koud was het buiten maar had er geen last van. Ik voelde me aardig sexy (dacht ik) En heel de dag geen ladder.. goh ik boekte vooruitgang! Maar voelde ik me nou echt anders? Nou nee eigenlijk niet,.. een klein beetje wel maar om nou te zeggen goh wat ben ik sexy hmmm de rest van de week heb ik mezelf wel leuk aangekleed, geen kousen meer gedragen. Niet dat ik dat idee al in de wilgen had gehangen maar vond het toch wel een dure oplossing die niet zoveel toevoegde.

Ik keek in de spiegel en zag nog steeds niet goed wat anderen zagen, kon mijn positieve punten niet vinden, deze werden overschaduwd door mijn negatieve gedachtes, mijn aandacht werd gevestigd op punten waarvan ik vond dat ze opvielen. In de negatieve betekenis dan.. Waarom was mijn buik nog zo aanwezig, mijn huid, (mijn zorgekindje zeg maar) waarom zijn mijn benen zo vol met blauwe plekken van de spataderen. Mijn onderkin.. pff daar kon toch niemand omheen.

Van een vriendin had ik een aantal boeken gekregen, ze wist waar ik mee bezig was en kwam deze boeken tegen, denkend dat ze me wellicht konden helpen. Ik ben begonnen met lezen en zo ver ben ik nog niet gekomen. Echter hebben ze me wel een aantal triggers gegeven. Triggers die me deden nadenken. Ik begon de afgelopen week in te zien wat ik “fout” had gedaan.. al jaren niet goed gekeken!

Ik liet de dingen die me tegenstonden alles overschaduwen, ik kon niet naar mezelf kijken en de positieve dingen zien. Echter zag ik nu dat ik juist die positieve dingen moest bekijken. En niet alleen bekijken. Ze zijn het waard om aandacht te krijgen van mij! Ik ben het waard om aandacht te krijgen van mezelf! In plaats van te kijken naar wat ik veranderd zou willen hebben, ben ik gaan kijken naar wat ik niet zou willen veranderen. Mijn gezicht is mooi symetrisch, mooie mond waar geen correctie mogelijk is omdat ie al zo mooi is. Een rechte fijne neus mooie ogen die een mooie omlijsting verdienen. Dus ging ik meer aandacht aan mijn make-up besteden. Kocht een lichte eye-liner om mijn ogen te accentueren. Besteedde in de ochtend meer tijd aan het aanbrengen van make-up. En niet om te camoufleren maar juist om te accentueren! Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving die hier al heel duidelijk mee bezig zijn. Zij hebben dan bijvoorbeeld een maatje meer, of delen van hun lichaam waar ze niet zo blij mee zijn. Maar ze vinden zichzelf waardvol en hebben geleerd te laten zien wie ze zijn.

Nu aan mij om te laten zien wie ik ben en wat ik waardevol vind!

Mijn decolete, mijn trots :) ja! Ze zijn een maatje meer maar ze mogen er zijn! Nu zoek ik in de ochtend het setje uit dat ik aan wil en kijk vol trots naar hoe mijn decolete er uitziet! Natuurlijk moet ik die niet al te veel verstoppen. Zo had ik al een aantal hempjes gekocht (lekker in de uitverkoop mag natuurlijk niet te veel kosten) Echter had ik 1 hempje gekocht van zijde, en het viel me al op hoe lekker die zat, hoe mooi hij bleef in de was en vooral.. hoe mooi mijn decolete hierdoor uitkwam. Gisteren in het winkelcentrum liep ik langs de winkel waar ik hem gekocht had. En kreeg een ingeving.. Ik wilde nog wat van die hempjes. Ze waren wel duur, maar wat is duur. Ik,..mijn decolete is het waard om geaccentueerd te worden dus waarom zou ik me er dan druk over maken dat ze 30 euro kosten inplaats van de 10 euro die ik er normaal gesproken voor over zou hebben.. Ik ben het waard om dat er aan uit te geven!

Mijn haar, blond, a real natural!! geholpen met een beetje chemicalien nog mooier en glanzender te maken, en met behulp van mijn fohn in het bezit van een paar sierlijke krullen! Mijn haar is het waard om in de ochtend een paar minuten eerder voor op te staan! IK ben het waard om daar iets eerder voor op te staan!

Vrienden heb je omdat je ze waardeerd, je geeft ze aandacht en brengt tijd met ze door omdat je ze dat waard vind. Waarom heb ik dan de afgelopen jaren mezelf die tijd en aandacht niet gegeven die ik waard ben! Als ik een uur met een dinnetje aan de telefoon kan zitten. Of een hele avond met vrienden door kan brengen, waarom kan ik dan niet wat tijd spenderen om mijn eigen waardevolle zaken naar voren te brengen! Als mijn vrienden en vriendinnen dat waard zijn dan ben ik dat zelf ook! Vanmorgen een zelfde pak aan als vorige week, echter nu trok ik hem met een ander gevoel aan! Een mooi wit setje er onder, een crème kleurig hempje en ik bekeek mezelf eens goed. En zag toen wat ik nog niet eerder had gezien. Door dat ik op mijn wijze aandacht vestigde op de zaken die ik het waard vond leken de zaken die ik voorheen als negatief bestempelde en die voor mij de boventoon voerden weg te vallen, ze leken minder aanwezig. Omdat ik die zaken minder waard vind.. die doen er niet zo toe! Ik nam in de badkamer de tijd mijn haar te fohnen en mijn make up zorgvuldig aan te brengen. Op de eye-liner na heb ik daar niets aan veranderd, echter breng ik het nu aan om iets te accentueren, niet om te camoufleren want dat is mijn gezicht waard! Ik ben het waard! Ondanks de sneeuw toch laarzen met hoge hakken aan. En vanmorgen toen ik in de spiegel keek, voelde ik me sexy! In ene drong het tot me door.. Ik ben sexy! En waarom nu dan wel?? het pak had ik al een tijd.. dat kon het niet zijn. En dat hempje, tja deze was wel van mooie zijde. Maar het is maar een hempje. Het setje eronder heb ik ondertussen al een maand of 7 dus dat was het ook niet. Nee.. het was hoe ik het mezelf waard vond!

Altijd voelde ik me ongemakkelijk als mensen naar me keken, waarom kijken ze, wat is er mis, doe ik iets verkeerd, zit er iets fout, staat iets me niet, wat denken ze... maar weet je. Het is fijn als mensen naar me kijken. Blijkbaar ben ik het bekijken waard! En als mensen niet kijken PRIMA! Smaken verschillen. :)

Vanmorgen was het blijkbaar ook anderen duidelijk dat ik iets anders uitstraalde dan normaal, binnen 10 minuten op het werk had ik al 3 opmerkingen te pakken, Wat zie je er leuk uit vandaag! Woei!! Ik ben het waard om zo'n opmerking te maken. En dan maakt het niet uit of het een man of vrouw is die het zegt. Zij vinden het waard om mij zo'n opmerking te geven. Ik ben het waard zo'n opmerking te krijgen!!

En dat is dus sexy zijn. Dat is wat mensen bedoelen als ze zeggen “sexy straal je uit” Sexy zijn is niet zomaar iets aantrekken, sexy zijn is aandacht aan jezelf besteden. Jezelf waardevol vinden. Vinden dat je er mag zijn!

Ik ben er nog niet, het moet een gewoonte worden om tijd voor jezelf te maken, om jezelf complimentjes te geven. Het moet geen “moeite” meer zijn het moet als vanzelf gaan.. en je altijd bewust zijn van wat je uit wilt stralen. Ik heb de eerste stappen gezet, en ben me bewust geworden van wat ik met mezelf kan doen. Er zullen nog vele stappen volgen.. Maar ik ben het waard om die stappen te zetten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten