Bijdragers

zaterdag 27 februari 2010

AANRADER: Gok Wan: Ieder lichaam is mooi

geschreven door Belinda


"How To Look Good Naked" Zaterdag avond bij RTL 8 19.00-20.00

Toeval wil dat ik het dus nog niet eerder gezien had :S. Vanavond voor het eerst en wat een uur vol herkenning. Er zijn meer van dit soort programma's echter velen halen er toch plastische chirurgie bij. Of laten mensen veel afvallen. In de afgelopen jaren heb ik vele van dit soort programma's bekeken en dacht daarbij altijd “Ja.. maar ik...” Ik wist altijd wel een reden te verzinnen waarom ik mezelf anders zag, of waarom ik mee moest doen aan zo'n programma. Echter heb ik het (ok.. wel met een beetje hulp) nu zelf ontdekt. En wat ga je dan anders tegen die programma's aankijken. Hoe ik mezelf herken in de verandering die die vrouwen ondergaan. Ik voel met ze mee op het moment dat ze aan het begin van het programma zichzelf zo verafschuwen. En dan de woorden en oefeningen die Gok Wan met ze gaat doen.. je ziet de vrouwen veranderen. En je ziet zo duidelijk in wat hij bedoeld.. en wat voelt het dan heerlijk om zelf die verandering al meegemaakt te hebben. Of beter te zeggen. Om er zelf midden in te zitten!

Hieronder het verhaal van Gok Wan. Wie hij is, waar hij vandaan komt en hoe dit tot stand is gekomen..

Ik vind het overigens jammer dat zijn lingerie lijn nog niet in NL verkrijgbaar is.. wellicht toch maar via de UK gaan bestellen :-), Hij denkt na vanuit de gedachte van de vrouw, en hoe wij ons voelen. Hij laat met zijn lingerie de juiste punten accentueren.
En.... Let eens op zijn vergelijking met auto's :-)

Gok Wan:

Homo, halfbloed en te dik: als kind had presentator Gok Wan alles om het mikpunt van pesterijen te worden. Nu zijn programma How to look good naked in Engeland booming is en ook in andere landen oprukt, helpt hij anderen hun lichaam te accepteren. ,,Je lijf is geen fucked up auto, je moet het onderhouden.”
In het programma laat Wan de kandidaten zich zekerder voelen over hun eigen lijf. En dat dat nodig is, blijkt wel uit het feit dat bij alle facetten in het programma de Engelse deelneemsters zich standaard te dik vinden.
Onzin, vindt Wan. Want het gaat er niet om wat de weegschaal aan geeft, maar hoe je je er bij voelt. ,,Met het programma wil ik de kandidaten hun onzekerheden en kwetsbaarheid laten tonen, met of zonder kleren. Ieder lichaam is uniek en prachtig. Het is oké om onzekerheden te hebben, maar focus je daar niet op, kijk vooral naar je positieve punten. En die heeft iedereen.”
Gok Wan kan het weten, want als kind woog hij maar liefst 133 kilo. En hoewel dat nu een onbespreekbaar onderwerp is – zijn manager geeft dwingend aan dat vragen over vroeger niet gewenst zijn en foto’s van die tijd niet gebruikt mogen worden – is het wel iets dat hem heeft geholpen ver te komen. Als kind van een Chinese vader en Engelse moeder, te dik en ook nog eens homo, werd hij al snel het mikpunt van spot en pesterijen. Toen hij op 21-jarige leeftijd op dieet ging, verloor hij in zeven maanden tijd de helft van zijn totale gewicht. Inmiddels is hij een veelgevraagd fashionstylist en zelfs een celeb in Engeland, te oordelen aan de enthousiaste reacties van toevallige passanten als hij bij het hotel in Londen aankomt voor het interview.
Toch spoort Wan in het programma de kandidaten bewust niet aan tot afvallen. ,,Het is prima als ze dat zelf willen, omdat ze zich daar beter bij voelen. Helemaal als ze een ongezond gewicht hebben, maar ik vraag het hen niet. Ik probeer hen met het gewicht dat ze hebben zo positief mogelijk naar zichzelf te laten kijken.” Hij omschrijft het programma als een soort therapie. Niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de kijkers en niet in de laatste plaats voor hemzelf. ,,Die mensen helpen zichzelf te accepteren, heeft mijzelf ook geholpen. Iedereen haat zijn of haar lijf wel eens. Het gaat erom dat je daar niet in blijft hangen en er vervolgens wat mee doet.”
Niet alleen helpt Wan zijn Engelse medemens bij het accepteren van het eigen lichaam, hij heeft ook zijn eigen stichting: Kidscape. Die leert kinderen die doelwit zijn van pesterijen om er mee om te gaan en er voor te zorgen dat zij niet meer het mikpunt van spot zijn. Daarnaast is hij het gezicht van Specsavers, omdat hij, zoals hij dat zelf zegt, een ,,absolute freak” is wat brillen betreft. ,,Zonder bril voel ik me naakt, het is een belangrijk accessoire: het kan je uiterlijk maken en breken.” Tijdens de verkiezing van de ‘Specsavers brildrager van het jaar’ vorige week in Londen, waarbij de Nederlandse deelneemster Cheyenne Boom vierde werd, liet hij een indrukwekkend filmpje zien: een moeder vertelde hoe haar 13-jarig zoontje uiteindelijk door het pesten geen andere uitweg zag dan zelfmoord.
Met Gok Wan kwam het uiteindelijk goed: de afgelopen jaren werkte hij met onder anderen Bryan Ferry, All Saints, Vanessa Mae en Wet Wet Wet en als stylist voor onder meer Glamour, Cosmopolitan en Marie Claire. Maar How to look good naked is toch wel de kroon op zijn harde werken. ,,Het maakt onderdeel uit van wie ik ben. Ik kan er zoveel persoonlijkheid in leggen. Ik heb ook nog zo m’n slechte dagen, maar jezelf verslonzen is geen optie. Als je jezelf ziet als een fucked up auto die niet meer rijdt, pleeg je er ook geen onderhoud meer aan. Je moet jezelf als een nieuw exemplaar zien. Een nieuwe auto zet je regelmatig in de was. Die verzorg je, zodat hij mooi blijft.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten